Custom Search

Saturday, January 8, 2011

How To take care your laptop battery?


When using a laptop as a desktop replacement the battery should not be left in for long periods of time. The laptop will over time discharge the battery. Remove the battery,making sure that it is charged to 50% and store it in a dry, warm place. Ensure that it is wrapped protectively and nothing will be dropped on it. The battery should be re-installed every 3-4 weeks and allowed to fully discharge. Leaving a battery in storage for longer than this without using could cause the battery to fully discharge as the circuitry of the battery itself consumes power.

Leaving a battery in a laptop while using an electrical outlet for long periods of time will keep the battery in a constant state of charging up and that will reduce the life cycle of the laptop battery.

When using a laptop as a desktop replacement the battery should not be left in for long periods of time. The laptop will over time discharge the battery. Remove the battery,making sure that it is charged to 50% and store it in a dry, warm place. Ensure that it is wrapped protectively and nothing will be dropped on it. The battery should be re-installed every 3-4 weeks and allowed to fully discharge. Leaving a battery in storage for longer than this without using could cause the battery to fully discharge as the circuitry of the battery itself consumes power.

Leaving a battery in a laptop while using an electrical outlet for long periods of time will keep the battery in a constant state of charging up and that will reduce the life cycle of the laptop battery.








-Have a nice days- 73

Friday, June 18, 2010

Sapa punya ni...mana satu nak monitor, mcm2...

Sunday, February 21, 2010

Tiger

Salin

Thursday, January 14, 2010

HF Amoi...


Wednesday, January 13, 2010

Renungkan...ermmm




Sunday, January 3, 2010

Selamat kembali ke "saltmine"

Sekolah selamat dibuka pada 3 Jannuari 2009...macam biasa ambe akan bertolak awal pagi dari base untuk ke saltmine. Biasa QTR 06.30 terus bertolak melalui lebuhraya baru.
Rakan-rakan saltmine QRL dengan punch cardnya di awal pagi...ermmm sibuk nampak!!!


Kalau sibuk waktu pagi je tak pe....ni waktu nak balik pon sibuk....ermmm,
memang cemerlanglah rakan-rakanku semua...


Tabik...boss, anda memang hebat...cantik kad tu...berapa ringgit beli??hehe....
Walau apa pun, selamat bertugas dengan cemerlang.
73.

Monday, December 28, 2009

Rakan ham berpindah ke Kemaman

25.12.2009 - Rakan ham lokalan Kuala Terengganu 9W2DIG(Tuan Nik) telah menjalankan operasi pindah-memindah barang-barang dan harta bendanya untuk dibawa ke lokalan Kemaman.
Pada hari berkenaan, ramailah rakan-rakan yang datang membantu pungah-memungah barang naik ke atas lori. 3 buah lori bertayar enam telah penuh dengan segala macam muatan.
Antara rakan-rakan yang membantu ialah 9w2sik dan xyl, 9w2kcg, 9w2yay, 9w2bha, 9w2okt dan anaknya along, 9w2bpr dan family dan ramai lagi(maaf ambe lupa).


Kepada Tuan Nik, selamat bertugas di tempat baru, tempat lama jangan dilupakan, kami rakan-rakan semua mendoakan kebahagian anda sekeluarga.
Terima kasih juga kerana menyediakan juadah kepada kami pada hari tersebut. Memang sedap hingga tambah dua tiga pinggan. 73

Friday, December 25, 2009

"Open with" problem and the solutions

Biasanya harddisk atau pendrive yang telah terkena virus akan memberikan kesan "open with" apabila kita hendak membukanya dengan cara mengklik terus pada drive c, d atau pendrive. Ini berlaku disebabkan oleh virus autorun.Inf dan terdapat cara untuk membetulkannya semula.

Langkah-langkah membuang autorun.Inf:
1. Buka command prompt
2. Taip---> cd\
3. Taip---> Attrib -r -h -s autorun.Inf
4. Taip---> Del autorun.Inf
5. Ulang langkah 1 - 4 untuk drive yang lain
6. Restart bila sudah selesai

selamat mencuba...73

Wednesday, December 23, 2009

Taklimat Penggantian Komputer di BTPN TRG

23.12.2009, qtr 10.30, btpn marang, ambe dan pengetua telah menghadiri satu taklimat majlis penyerahan komputer sebanyak 22 buah bagi kegunaan pelajar di smk chalok model khas. Turut sama dlm majlis tersebut 9w2rtm(cikgu din pkg langkap) yang mewakili pkg langkap.
Majlis berakhir pada qtr 12.30 dgn jamuan makan tengah hari dan ambe bertolak pulang ke base setelah selesai makan-makan. Dlm perjalanan pulang sempat juga ambe berqso dgn 9w2bno(cikgu jamal) dalam dua tiga over...di mana cikgu jamal berada di kuala berang pada ketika itu.


Kat sana ada juga ambe cari-cari rakan ham yang lain kot-kot ada...tapi tak ada yang muncul, ingatkan 9w2cgm(cikgu mie) pon ada...rupa-rupanya tak ade.
Dgn adanya penambahan komputer baru ni maka bertambahlah lagi tugas ambe dan rakan 9w2xly(cikgu lie) di sekolah. 73

Tuesday, December 22, 2009

Rakan ham KL

21.12.2009 - Semasa ambe dan family di A&W Batu Buruk terjumpa dengan rakan ham dari KL 9w2man(azman) dan stafnya yang datang menjalankan tugas di KT, sempat borak-borak kejap dan kita orang sambung eyeball di restoran tepi jalan Sultan Omar.

Turut sama rakan-rakan lain seperti 9w2ajq, 9w2fsi, 9w2wtr, 9w2tfk, 9w2sik, 9w2kcg dan beberapa rakan swl yang lain. Sembang punya sembang sampai tak sedar yang restoran pon dah nak tutup dalam qtr 00.30.


Semoga jumpa lagi di lain kelapangan. 73

Sunday, December 20, 2009

Rakan ham KB

19.12.2009, qtr 23.00, restoran depan jpj, eyeball dengan rakan-rakan ham dari KB dan Dungun. Antara yang hadir pada malam tu ialah 9w2bpr, 9w2ajq, 9w2fsi, 9w2umk, 9w2wss dan 9w2wna. Rakan-rakan ham ke lokalan KT atas urusan sukan IPTA/IPTS yang diadakan di UDM...begitulah menurut cerita rakan kita 9w2umk(pok z).



Terima kasih pada rakan-rakan semua kerana sudi eyeball bersama kami di lokalan KT...semoga jumpa lagi di lain kesempatan. 73

Kenduri di Temerloh rumah pakcik Nor 18.12.2009

Kami bertolak dari lokalan Kuala Terengganu ke Temerloh pada QTR 23.30 melalui jalan Jerangau-Jabor. Dalam perjalanan ke sana sempat berQSO dengan 9w2dts dan 9w2puz. Tiba di Temerloh pada qtr 04.00 dan terus tidor sampai 09.00. Memang seronok kenduri di sana...dijalankan secara gotong-royong....sekor lembu ditumbangkan...ermm best makan nasi minyak dengan gulai kawah.

Semasa di Taman Tualang Indah Temerloh, ambe sempat bersalaman dengan rakan ham dari KL 9w2gfa(Firdaus) yang merupakan sepupu kepada xyl Haji Mohd Nor(tuan rumah).

Terima kasih buat pakcik Nor sekeluarga atas layanan istimewa anda dan selamat pengantin baru untuk Aji dan Mas semoga kekal ke akhir hayat.

19.12.2009 kami bertolak pulang ke lokalan KT pada qtr 11.00 dan singgah di Paya Pulai untuk ke base Abg. Mie(9w2bdm dan xylnya 9w2sia). Kat sana sempat bersalaman dengan rakan ham Temerloh 9w2mhr dan 2 lagi rakan(maaf callsign lupa la). Lama jugak kami kat sana hampir 2 jam terlalu asyik melihat abg mie tengah design antenna baru...terima kasih juga untuk abg mie dan kak lily atas layanan anda dan hadiah istimewa abg mie pada ambe antenna kecik molek tu(maaf gambar tak sempat nak shot). Semoga jumpa dan jumpa lagi di lain masa....73

RAE 2009/2 16.12.2009

RAE ke 2 telah diadakan di Pulau Wan Man pada 16.12.2009 dengan calon rae seramai 633 orang. Cukup ramai jika dibandingkan dengan tahun-tahun lepas. Pada malam sebelum rae, rakan-rakan di lokalan Kuala Terengganu V38 telah membuat kunjungan ke BTPN Marang untuk bersalaman dengan rakan-rakan ham dari KB yang portable di sana. Antara rakan ham V38 yang hadir ialah 9w2bpr, 9w2sik(dan xyl), 9w2fsi, 9w2yay, 9w2ajq(dan xyl), 9w2wtr dan rakan-rakan SWL yang lain.
Antara rakan ham KB yang turut bersama pada malam tersebut ialah 9w2dts, 9w2dtp, 9w2rcm dan ramai lagi hingga lupa ambe dibuatnya...




Pada hari RAE, rakan ham Pau-Ju tak lepaskan peluang untuk membuka tikarnya yang dipenuhi dengan peralatan dan aksesori radio. Memang hebatlah rasanya RAE kali ni dan dengar kabarnya RAE tahun hadapan akan diadakan 4 kali setahun....ermmm tahlah betul ke tidak.

Semoga dapat berjumpa lagi dengan rakan-rakan ham dari KB...kunjungan anda ke Terengganu amatlah bermakna buat kami di sini. 73 cherioo.

Langkawi 12.12.2009

Disebabkan dapat sponser tiket bas dari KB ke Kuala Perlis, ambe dan xyl serta harmonic tak lepaskan peluang untuk ke Langkawi. Memang susah nak dapat peluang macam ni...
Sempat gak possing kat jetty Kuah sambil-sambil tunggu rakan-rakan lain datang untuk ke homestay di Padang Lalang.


Sunday, December 6, 2009

My rig's and mobile antenna


Description: Mobile Antenna VHF model VR-7 silver coil

Frequency Rang : 144-146 Mhz.

Gain : 6.0 dB

Max Power Rating : 150 W.

Impedance : 50 ohm

Length : 174 cm.

Weight : 600 g.

Specifications Icom V82

Frequency Coverage

(unit: MHz)

Version IC-V82 IC-U82
USA

Tx 144-148

Rx 136-174*1

Tx 420-450*2

Rx 400-479*2

Europe 144–146 430–440
Guaranteed Range *1 144-148MHz, *2 440-450MHz
Mode F3E, F2D, F7W*
*Optional UT-118 Required
Number of memory Ch. 207 (incl. 6 scan edges and 1 call)
Operating Temp. Range -10°C to +60°C; +14°F to +140°F
Frequency stability ±2.5 ppm (-10°C to 60°C)
Power supply requirement

7.2V DC

(6.0-10.3V DC aceptable; Icom's battery pack only)

Current drain

(at 7.2V DC)

IC-V82 IC-U82
Tx High (7W/5W) 2.6A 2.0A
Rx Max. audio Standby
Power Save

250mA

80mA

30mA

250mA

80mA

30mA

Antenna impedance 50Ω (BNC)
Dimensions (W×H×D) (Projections not included)

54 × 139 × 37.5 mm;

21/8 × 515/32 × 17/16 in

Weight (approx.) 390g; 13.8oz (w/ant. and BP-222N)
Transmitter
Output power (at 7.2V DC)

IC-V82

IC-U82


7.0/4.0/0.5W (High/mid/low)

5.0/2.0/0.5W (High/mid/low)

Spurious emissions Less than -60dBc
Max. freq. deviation ±5.0/±2.5kHz (Wide/narrow)
External Microphone connector 3-conductor 2.5(d)mm (1/10") / 2.2kΩ
Receiver
Receive system Double conversion superheterodyne
Intermediate freq. 46.35MHz/450kHz (1st/2nd)
Sensitivity (typical) 0.16µV (typ.; at 12dB SINAD)
Squelch sensitivity 0.11µV (typ.; threshold)
Selectivity More than 55/50dB (wide/narrow)
Intermodulation 65dB (typ.)
Spurious and image rejection

80dB (typ.; VHF)

70dB (typ.; UHF)

Audio output power 300mW with an 8Ω load
Ext. speaker connector 3-connector 3.5(d) mm (1/8”) / 8Ω
Ext. Data connector 3-connector 2.5(d) mm (1/10”)
Specifications V8000
General
Frequency coverage
Transmit
Recieve


144 - 148 MHz
136 - 174 MHz*
*Guaranteed 144 - 148 MHz only
Frequency ranges are depending on version

Mode FM (F3E, F2D)
No. of memory channels 207 (including 6 scan edges, and 1 call channel)
Operating temperature range -10°C to +60°C; +14°F to +140°F
Frequency stability ±10 ppm (-10°C to +60°C)
Power supply requirement 13.8 V DC ±15% (negative ground)
Current drain
Tx High (at 75W) 15A
Rx Max. audio 1.0A

Standby 0.3A typical (Fan-OFF)
Antenna connector SO-239 (50Ω)
Dimensions
(projections not included)
150(W) × 50(H) × 150(D) mm;
529/32(W) × 131/32(H) × 529/32(D) in
Weight 1.09 kg; 2.2 lb
Transmitter
Output power
(continuously adjustable)
75, 25, 10, 5 W selectable

Maximum frequency

deviation (wide/narrow)

±5.0/±2.5kHz
Spurious emission Less than -60 dB
Microphone connector 8-pin modular (600Ω)
Receiver
Receive system Double-conversion superheterodyne system
Intermediate frequencies
1st
2nd


21.7 MHz

450 kHz

Receive Sensitivity 0.15 µV (at 12dB SINAD)
Selectivity (wide/narrow)

More than 6/3kHz at -6dB
Less than 14/9 kHz at -60 dB

Spurious and image rejection ratio 75dB typical
Intermodulation rejection 75dB typical
Audio output power
(at 13.8 V DC)
More than 2.0W at 10% distortion with an 8Ω load
Ext SP connector 3-connector 3.5 (d) mm (1/8")/8Ω




Thursday, December 3, 2009

Morse Code

Morse code is a type of character encoding that transmits telegraphic information using rhythm. Morse code uses a standardized sequence of short and long elements to represent the letters, numerals, punctuation and special characters of a given message. The short and long elements can be formed by sounds, marks, or pulses, in on off keying and are commonly known as "dots" and "dashes" or "dits" and "dahs". The speed of Morse code is measured in words per minute (WPM) or characters per minute.

Originally created for Samuel F. B. Morse's electric telegraph in the early 1840s, Morse code was also extensively used for early radio communication beginning in the 1890s. In the early part of the twentieth century, the majority of high-speed international communication was conducted in Morse code, using telegraph lines, undersea cables, and radio circuits. However, the variable length of the Morse characters made it hard to adapt to automated circuits, so for most electronic communication it has been replaced by machine readable formats, such as Baudot code and ASCII.
The most popular current use of Morse code is by amateur radio operators, although it is no longer a requirement for amateur licensing in many countries. In the professional field, pilots and air traffic controllers are usually familiar with Morse code and require a basic understanding. Navigational aids in the field of aviation, such as VORs and NDBs, constantly transmit their identity in Morse code. Morse code is designed to be read by humans without a decoding device, making it useful for sending automated digital data in voice channels. For emergency signals, Morse code can be sent by way of improvised sources that can be easily "keyed" on and off, making Morse code one of the most versatile methods of telecommunication in existence.

Wednesday, December 2, 2009

Nice Rig's Mobile



Ermmm...bila le aku boleh dapat Rig's semacam ni, berapa agaknya RM yang diperlukan untuk melengkapkan jalopy ku dengan rig's semacam ni...mimpi dulu le gamaknyerrr.

Tuesday, December 1, 2009

CHEAP AND EASY TO BUILD 2 METER ANTENNAS

Interested in ultra low cost 2 meter antennas that are easy to build using cheap parts; that require no tedious matching and adjusting; that are almost invisible; that are portable, compact, quickly assembled; and that can be converted into a beam?

If so read on!
These antennas are somewhat based on the "V" designs in other projects on this site.
They include the Ultra-simple wire version in figure 1
The Table Top version in figure 2
The 2 element beam version in figure 3



Fig. 1 Ultra-simple "wire" version above made on an SO-239 connector.
Designed for hanging from any handy support and can be hung from trees, used inside motel rooms or as a "stealth" antenna.



Fig 2. Table top "wire" version above using a dowel or other simple base.
Upper and lower elements must be self supporting. Use aluminum or copper tubing.
Disregard the reference to the upper insulator in figure 2



Fig 3. Yagi or Beam version above
This is a variation of the designs above.
By adding the extra reflector element about 16 inches behind the driven element and increasing it's length to 20 inches each side (5%), some gain can be realized! According to the article, this version had not been tested but should work with a bit of experimentation. It's no more than a standard dipole with a reflector added to come up with a 2 element yagi with all elements bent forward at a 90 degree angle.

CONSTRUCTION NOTES AND TIPS
In all of these designs, please note that the center conductor from the coax connection is connected to the element in the "down position". According to the article from which these designs were taken, this helps in adjusting swr!

Simply change the angle and or trim each half a very small amount for best swr. Remember on these antennas that the driven elements have to be insulated from each other and also their support.

The beam version can be made in a "T" shape with an insulated boom between the driven element and reflector and the "T" portion for the support mast. Small diameter PVC would be a good choice.

You will have to use your ingenuity for the mounting of the elements to the support so the antenna will maintain the approximately 90 degree configuration. Experiment.

Sunday, November 29, 2009

How Ham Radio Works

A teen in Florida makes friends over the airwaves with a ham in Germany. An aircraft engineer in Washington participates in an annual contest and exchanges call signs with hams in 100 countries during a single weekend. In North Carolina, volunteers pass health and welfare messages in the aftermath of a hurricane.

This mix of fun, public service, friendship and convenience is the main feature of amateur radio. The true origin of the term "ham" seems to have been lost, but there are several theories. It may simply be a shortcut way of saying the first syllable of amateur radio, or it may have originally been used as an insult. Hams start out in amateur radio for many reasons, but they all have in common a basic knowledge of radio technology, regulations and operating principles.

Ham radio can be very portable and affordable. In this article, we will look at ham radio and show you how to get started in this wireless world!

Saturday, November 28, 2009

Berminat dengan hobi Radio Amatur??

Hanya individu yang telah diperakukan boleh mengendalikan sesuatu alat Radio Amatur. Bagi mendapatkan Sijil Perakuan, anda haruslah warganegara Malaysia berusia 14 tahun ke atas dan lulus ujian-ujian berikut:

Pertama: Ujian Teori Radio dan Kefahaman Peraturan Radio untuk mendapatkan Sijil Perakuan Kelas B, jika anda lulus anda layak berkomunikasi dengan tanda panggilan 9W2 untuk kawasan Semenanjung Malaysia dan 9W6 dan 9w8 untuk Sabah serta Sarawak.

Kedua: Selepas satu tahun anda memegang Sijil Perakuan Kelas B. Menduduki ujian Kod Morse dan ujian-ujian teori radio untuk mendapatkan Sijil Perakuan Kelas A. Selepas anda lulus ujian kedua ini anda layak berkomunikasi keseluruh dunia dengan tanda panggilan 9M2 untuk kawasan Semenanjung Malaysia dan 9M6 dan 9M8 untuk Sabah serta Sarawak.